KONSEP,MATLAMAT DAN FALSAFAH PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING DI SEKOLAH RENDAH
Konsep
Bimbingan
membawa maksud memberi panduan atau nasihat kepada seseorang. Menurut Crow dan Crow
(1983), bimbingan di bawah konteks pendidikan merujuk kepada bantuan atau
pertolongan yang diberikan dengan betul kepada murid berkenaan. Murid yang
memerlukan bimbingan merujuk kepada murid yang menghadapi masalah peribadi dari
segi intelek, rohani, emosi ataupun sosial. Di peringkat sekolah,
masalah-masalah yang dihadapi oleh murid biasanya boleh digolongkan dalam dua
kategori yang utama iaitu masalah akedemik dan masalah emosi-sosial.
Di
dalam proses bimbingan, murid yang berkenaan akan diberi panduan atau nasihat
yang boleh digunakan untuk membantunya menyelesaikan masalah tertentu. Menurut
Forum Kebangsaan Bimbingan (2005),bimbingan juga boleh dilihat sebagai satu
proses membantu individu atau kelompok pada bila-bila masa untuk mengembangkan
kapasiti mereka agar dapat membuat pilihan yang bijak dari aspek
peribadi,sosial,akademik,kerjaya dan sebagainya demi kepentingan masyarakat
amnya,dan individu khasnya.
Menurut Shertzer dan Stone (1968),
kaunseling ialah proses interaksi yang membolehkan individu memahami diri dan
situasinya. Arbuckle (1965), kaunseling bukan bertujuan menolong klien
menyesuaikan diri dengan alam social, tetapi menolongnya memahami kelebihan dan
kelemahan serta potensi dan keupayaannya. Patterson dan Eisenberg (1983) menghuraikan
kaunseling sebagai proses pertemuan secara bersemuka di antara seorang
kaunselor dengan klien yang membawa perubahan klien pada akhirnya.
Kaunseling
merujuk kepada aplikasi prinsip-prinsip kesihatan mental,psikologi atau
perkembangan manusia serta strategi intervensi kognitif,afektif,atau
tingkahlaku bagi menangani isu-isu yang berkaitan dengan pertumbuhan
peribadi,perkembagan kerjaya atau patologi (Persatuan Kaunseling Amerika). Pada
kebiasaannya, kaunseling berlaku secara bersemuka tetapi ada juga sesi
kaunseling melalui telefon sepertimana yang dilaksanankan oleh Persatuan Befrienders,emel,atau konferens video.
Kaunseling bukan bersifat pemberian nasihat. Kaunselor tidak mempunyai
preskripsi penyelesaian bagi kebimbangan yang dialami oleh kliennya. Sebaliknya,klien
akan ‘bekerja’ bersama-sama keunselor untuk memahami mengapa sesuatu isu atau
kebimbangan itu timbul,serta mengenal pasti kepercayaan bercelaru yang
berhubungkait.
Menurut Kamus Dewan (1998),
kaunseling merupakan proses teratur yang melibatkan perbincangan rapi tentang
masalah yang dihadapi oelh seseorang dan usaha mengatasi atau menyelesaikannya
menerusi bimbingan dan nasihat. Oleh yang demikian,konsep bimbingan adalah
saling berkiat rapat dengan konsep kaunseling. Sebagaimana yang dihuraikan oleh
G.S Belkin dalam bukunya Practical Counselling in the School iaitu “bimbingan
merangkumi aspek-aspek orientasi, inventori, maklumat pendidikan dan kerjaya.
Manakala kaunseling pula merupakan nasihat penempatan dan pekhidmatan”.
Falsafah
Masalah disiplin dan akademik merupakan perkara biasa diperingkat sekolah sejak dahulu lagi. Hal ini kerana murid terdiri daripada pelbagai latar belakang yang berbeza-beza. Murid ini merupakan individu yang mempunyai latar belakang yang berbeza-beza dari aspek kognitif, sosial, minat, tingkah laku, fizikal, moral, emosi, bakat dan pelbagai aspek lain yang terdapat di kalangan murid walaupun mereka ditempatkan di dalam satu kelas yang sama.
Oleh
yang demikian, tahap keupayaan belajar murid ini turut berbeza di antara satu
sama lain. Dalam sesebuah kelas yang mengandungi ramai murid, perbezaan ini
tidak dapat diberi perhatian dan di layani oleh guru secara sepenuhnya.
Tambahan pula tekanan untuk menghabiskan sukatan pelajaran yang begitu
mencabar, guru terpaksa menggunakan kaedah keseluruhan kelas sebagai aktiviti
pengajaran mereka. Dalam situasi ini, murid yang mempunyai kebolehan
pembelajaran yang rendah akan mengalami kesukaran menerima serta ketinggalan di
belakang ketika guru sedang mengajar.
Murid
yang kurang minat dan rendah motivasinya kerap menimbulkan pelbagai masalah
disiplin di sekolah terutamanya apabila aktiviti pengajaran dan pembelajaran
sedang berlaku di dalam bilik darjah. Andai masalah peribadi atau masalah
pembelajaran tidak diselesaikan secepat mungkin,masalah lain seperti ponteng
sekolah,menghisap rokok, salah gunaan dadah serta lain-lain aktiviti kurang
sihat akan mudah menjalar di dalam diri murid. Akibatnya, prestasi akademik
murid akan merosot dan seterusnya gagal.
Murid
yang menghadapi masalah pembelajaran ataupun menimbulkan masalah disiplin
memerlukan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling untuk membantu mereka
mengatasi masalah akademik mahupun masalah disiplin yang di hadapi.
Perkhidmatan ini juga terlibat dalam memberikan nasihat dalam pemilihan
matapelajaran elektif yang sesuai untuk kerjaya pada masa hadapan disamping
menganjurkan kem motivasi untuk murid yang kurang berminat dan motivasi diri
yang rendah untuk belajar. Secara khusus, falsafah perkhidmatan bimbingan dan
kaunsleing berbunyi seperti berikut:
“Bahawasanya setiap
kanak-kanak mempunyai potensi yang boleh digembelingkan secara optimum menerusi
pengurusan menyeluruh perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang cekap,berkesan
dan beretika dengan berteraskan sumber dalaman dan luaran bagi melahirkan
kanak-kanak yang seimbang dalam aspek intelek,jasmani,emosi dan rohani serta
beriman dan beramal soleh”
Sumber: Kementerian
Pelajaran Malaysia, 2009
Matlamat utama perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling adalah memberi bimbingan penyelesain supaya murid dapat menggunakan nasihat dan hasil saranan perbincangan dengan kaunselornya untuk menyelesaikan masalh peribadi, pembelajaran, mahupun kerjaya yang dihadapinya melalui usaha diri sendiri.
Kaunselor
hanya perlu memahami masalah yang dihadapi oleh klien dan membimbing memikirkan
penyelesaian masalah dari pelbagai sudut. Hal ini membolehkan klien memahami
pelbagai cara yang boleh dipilih untuk menyelesaikan masalah peribadi,
pembelajaran atau kerjaya yang dihadapi.
Matlamat
lain ialah memupuk kebolehan menyelesaikan masalah diri sendiri,membantu klien
menguasai pelbagai kemahiran asas untuk adaptasi dan penyesuaian diri serta
dapat menggunakan potensi dan pelbagai sumber yang sedia ada untuk mencapai
prestasi yang lebih baik dalam kehidupan pada masa hadapan.
Menurut
Gibson,dlm Lunenburg (2010), perkhidmatan bimbingan dan kaunseling yang
ditawarkan disekolah rendah mempunyai beberapa matlamat iaitu memberi sokongan
psikologikal dari pelbagai aspek termasuklah penyesuaian diri,kesihatan mental
yang positif,penerimaan kendiri dan keberkesanan peribadi. Selain itu,
perkhidmatan ini juga menyediakan kanak-kanak untuk bertanggungjawab atas
keputusan yang dibuat,seterusnya menigkatkan kebolehan mereka untuk memahami
dan menerima kesan akibat pilihan tersebut.
Dalam
konteks Negara Malaysia, perkhidmatan bimbingan dan kaunseling bermatlamat
untuk mengembangkan potensi individu ke arah kecemerlangan dari pelbagai aspek
termasuk pengetahuan,sahsiah dan kemanusiaan bagi melahirkan generasi masa
depan yang mampu berdaya saing dalam arena antarabangsa. Matlamat ini selaras
dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan aspirasi Wawasan 2020 dan
Wawasan Pendidikan berteraskan Zero
Defect.
Rumusan
Konsep,matlamat
dan falsafah perkhidmatan bimbingan dan kaunseling penting untuk membantu
kaunselor memahami cara-cara membimbing klien,memberi sokongan kepada klien
malah membantu kaunselor untuk membimbing klien menyelesaikan sesuatu masalah.
Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dapat mengembangkan potensi diri individu ke arah kecemerlangan dari pelbagai
aspek. Seorang kaunselor perlu menghayati ketiga-tiga perkara asas supaya dapat
memenuhi kehendak asas dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
No comments:
Post a Comment